آنچه مردم می خورند تحت تأثیر بسیاری از عوامل پیچیده است که از سطوح تأثیر فردی تا ابعاد محیط آنها را شامل می شود. با توجه به شورای اطلاعات غذای اروپا (EUFIC)، محرک اصلی برای غذا خوردن گرسنگی است. آنچه ما برای خوردن انتخاب می کنیم صرفاً با نیازهای فیزیولوژیکی یا تغذیه ای تعیین نمی شود (EUFIC 2006).
برخی از عوامل دیگری که بر انتخاب میوه خشک عمده تأثیر میگذارند عبارتند از:
عوامل بیولوژیکی مانند گرسنگی، اشتها و طعم
عوامل اقتصادی تعیین کننده مانند هزینه، درآمد و در دسترس بودن
عوامل تعیین کننده فیزیکی مانند دسترسی، تحصیلات، مهارت ها (مانند آشپزی) و زمان
عوامل تعیین کننده اجتماعی مانند فرهنگ، خانواده، همسالان و الگوهای غذایی
عوامل روانشناختی مانند خلق و خو، استرس و احساس گناه
نگرش ها، باورها و دانش در مورد غذا
پیچیدگی انتخاب غذا آشکار است و فهرست فوق کامل نیست (EUFIC 2006).
راهبردهای رفتاری برای ایجاد انگیزه و افزایش ظرفیت افراد برای اتخاذ و بهبود رفتارهای سبک زندگی مورد نیاز است. تغییرات محیطی نیز مهم است زیرا زمینه و شرایط محیطی بر اینکه مردم چه میخورند و چگونه میخورند و چه انتخابهای غذایی در دسترس است، تأثیر میگذارد (هاکس و همکاران 2015). به ویژه کودکان نشان داده شده است که به تصویری از یک چهره که به طور منظم با پیام یک کمپین بهداشت عمومی مرتبط است، پاسخ مثبت می دهند. یک کارآزمایی تصادفیسازی و کنترلشده اخیر (RCT) روی بیش از 1200 کودک بالای 3 سال نشان داد که مشاهده عکسی از صورت میشل اوباما نسبت به شرایط کنترلی در طول هالووین "ترفند یا درمان" باعث میشود کودکان 19 درصد بیشتر به احتمال زیاد میوه را به آب نبات انتخاب کنند. آرونو، کارلان و پینسون 2018). با این حال، این مطالعه محدود است زیرا اجازه نمی دهد که چرا چهره میشل اوباما بر تصمیم گیری رژیم غذایی کودکان تأثیر گذاشته است. عوامل دیگری مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی و تمایلات سیاسی والدین کودکان ممکن است این یافته ها را برای عموم مردم غیرقابل تعمیم کند (آرونو، کارلان و پینسون 2018). استفاده از پاداش برای تشویق به تغذیه سالم در کودکان بحث برانگیز است. با این حال، یک کارآزمایی تصادفی خوشهای اخیر (n = 422) روی کودکان 4 تا 6 ساله نشان داد که دستگاه میوه خشک کن هم پاداش ملموس و هم اجتماعی در افزایش مصرف سبزیجات «ناراحتی» مؤثر است، با تأثیرات آن به مدت 3 ماه (Cooke et al. al. 2011). برعکس، اغلب تلاشهای مداخلهای مبتنی بر مدرسه در معکوس کردن میزان چاقی کودکان مؤثر نبوده و رویکردهای بیشتری برای این مشکل مورد نیاز است (Birch and Ventura 2009).
شواهد در حال ظهور نشان می دهد که مداخلاتی که باعث کاهش پاسخگویی به پاداش و ناحیه توجه در مغز به نشانه های غذایی و افزایش کنترل بازدارنده می شود ممکن است پرخوری و افزایش وزن بیش از حد را در بزرگسالان کاهش دهد (Stice and Burger 2019). کمبود اولیه در کنترل بازدارنده و سوگیری برای پاداش فوری پیشنهاد شده است که به مصرف بیش از حد غذاهای پر کالری کمک می کند. یک کارآزمایی تصادفی آزمایشی برجسته در بزرگسالان برای اولین بار معکوس کردن ناهنجاری های مرتبط با چاقی و همچنین پاسخگویی ذهنی "سیستم پاداش" به نشانه های غذایی را با یک مداخله رفتاری 6 ماهه نشان داد (دکرزباخ و همکاران 2014). در مقایسه با گروه کنترل، شرکت کنندگان (13=n) به کاهش وزن قابل توجهی دست یافتند و سیستم پاداش را برای تصاویر غذای کم کالری افزایش دادند و همچنین تغییرات زیادی در فعال سازی نسبی به نفع غذاهای کم کالری در مقابل غذاهای پرکالری داشتند (Deckersbach et al. al. 2014)، اولین نمایش تغییر مثبت به سمت نشانه های غذایی سالم در مقابل ناسالم را در یک مداخله رفتاری ارائه می دهد.
از آنجایی که انتخاب غذا بر اساس مرحله زندگی متفاوت است و قدرت یک عامل ممکن است بین افراد یا گروههای افراد متفاوت باشد، مداخلات منفرد برای اصلاح رفتار انتخاب غذا برای همه جمعیت یا گروههای زیرجمعیت مناسب نیست (EUFIC 2006). شواهد اخیر نشان می دهد که تعامل بین ترجیحات غذایی و محیطی که در آن این ترجیحات آموخته می شوند، بیان می شوند و مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرند، نقش اساسی در تعیین انتخاب غذا دارد (هاکس و همکاران 2015). مکانیسمهای بالقوه برای کمک به افراد برای تغییر انتخابهای غذایی خود به منظور گنجاندن F&V بیشتر، در میان گزینههای سالم دیگر، شامل ایجاد محیطی برای یادگیری ترجیحات سالم، غلبه بر موانع بر سر بیان ترجیحات سالم، تشویق افراد به ارزیابی مجدد ترجیحات ناسالم موجود در محل خرید. و تحریک یک پاسخ سیستم غذایی (هاکس و همکاران 2015). متأسفانه، در ایالات متحده، در دسترس بودن آماده و هزینه کم غذاهای پرانرژی و فاقد مواد مغذی، محیطی برای غذا خوردن فراهم می کند که ترجیحات غذایی مغایر با دستورالعمل های رژیم غذایی را تقویت می کند. دانشمندان مواد غذایی و صنایع غذایی این توانایی را دارند که نقش مهمی در تغییر لیست قیمت میوه خشک عمده افراد به سمت الگوهای غذایی سالمتر از طریق توسعه محصولات جدید طعمدار و نوآورانه و بهبود زنجیرههای تامین محلی و جهانی برای افزایش در دسترس بودن و کاهش هزینههای F&V ایفا کنند.